Artikel Pilihan
You are here: Home / KELUARGA

Category Archives: KELUARGA

Feed Subscription

Nabi SAW tahnikkan Abdullah bin Az-Zubair

Tahnik biasanya dilakukan kepada bayi yang baharu dilahirkan sehingga usianya tujuh hari. Sebaiknya bayi ditahnikkan dengan kurma yang dikunyah atau manisan lain jika tiada kurma lalu di digosokkan di lelangit bayi. Kepada pasangan yang baharu mendapat cahaya mata, bolehlah meneladani kisah ini. Asma’ binti Abu Bakar mengatakan, ketika sedang mengandungkan Abdullah bin Az-Zubair di Makkah, beliau bercerita: “Aku keluar dalam ... Read More »

Aku tidak akan mentaatimu! Ketahui 4 perintah suami yang perlu diingkari

    Maaf Suamiku… Aku Tidak Akan Mentaatimu!! Terasa indahnya saat akad nikah diucap, dan tali pernikahan mula diikat. Hati yang mulanya gundah kini  berbunga riang saat telah halalnya cinta dua insan, saling memerlukan dan melengkapi antara satu sama lain. Masing-masing punyai tugas dan kewajiban baru yang perlu dipikul. Suami memiliki hak yang harus ditunaikan oleh isterinya, dan  isteri juga ... Read More »

Betul ke lelaki lebih bahagia bila isteri lebih tua?

Kisah teladan boleh dihayati menerusi kehidupan berumahtangga Rasulullah s.a.w bersama Siti Khadijah. Apakah hikmah di sebalik pernikahan Rasulullah s.a.w dengan Siti Khadijah yang usianya lebih tua 15 tahun? Pada ketika itu, usia baginda baru menjangkau 25 tahun manakala isteri yang paling disayanginya itu sudah berumur 40 tahun. Dengan perbezaan usia tersebut, adakah pasangan suami isteri hari ini mampu mengecapi kebahagiaan ... Read More »

Nak Mentua Sayang Lebih, Menantu Dulu Kena Buat Macam Ini

kalau dah bersatu, kita bukan sahaja berkahwin dengan pasangan tetapi sebenarnya membuatkan kita terikat dengan hubungan antara menantu dengan mentua. Hubungan ini membuatkan kita ada keluarga yang lebih besar. Masa ini kita kena belajarlah macam mana nak jaga hati mentua dan ipar duai untuk cipta rasa senang apabila berkumpul. Kalau hubungan dengan mentua agak regang, tak mustahil sedikit sebanyak membuatkan ... Read More »

Amalkan Tips “Beli Jiwa” Mertua Cerewet, Kuat Cemburu, dan “Perfectionist” Ini, Anda Pasti Jadi Menantu Kesayangan Nanti!

Bersyukurlah pada yang memiliki mentua baik lagi penyayang, mudah berbicara dan tak kekok untuk bermesra. Nak balik selalu ke rumah mentua pun senang hati.Tapi bagaimana pula kalau dapat ibu mentua sebaliknya. Kalau nak tahu ini antara tiga kerenah mentua yang paling ditakuti menantu terutama sekali menantu perempuan. 1. Mentua cerewet Berdepan mentua cerewet memang buat menantu pening kepala. Ada saja ... Read More »

Menantu Patut Utamakan Pasangan Atau Keluarga?

Perkahwinan bukan segala-galanya dalam hidup kita, walaupun ia adalah asas sebuah kehidupan bermasyarakat. Perkahwinan adalah sebahagian dari perjalanan hidup kita, tapi ia bukan sebab kenapa kita hidup. Cintai pasangan anda seadanya, tapi jangan buat dia jadi segala-galanya dalam hidup anda. Jadi sebagai orang Islam, kita sepatutnya hidup kerana Allah dan sentiasa ingat padaNya. Sekuat mana pun cinta anda pada si ... Read More »

Buat 6 Perkara Ini Untuk Jadi Menantu Paling ‘Ngam’ Dengan Mertua

Ramai isteri yang berkecil hati dengan suami dalam bab keluarga mertua. Suami pun selalu rasa serba salah dan tersepit di antara keduanya. Tapi apa pun yang terjadi, anda perlu ingat bahawa ibu mertua anda adalah orang yang disayangi oleh suami anda. Dan cara terbaik untuk menyelesaikan semua konflik yang mungkin ada adalah dengan menerima keluarganya dengan penuh kasih sayang. Berikut ... Read More »

Mahalkan Harga Diri

Pesan pada diri, hati-hati bila berkawan. Pesan pada diri, hati-hati dalam menjaga diri. Kita sayang diri sendiri kan? Nak masuk Syurga. Jadi kena hati-hati. Hati-hati dalam berkawan. Hati-hati dalam bergaul. Kadang-kadang syaitan akan berbisik, dan kita akan kata, “Alah takpe, aku anggap dia ni sebagai kakak je, bukannya ada apa-apa pun. Keluar sama-sama pun buat kerja je”. Tapi syaitan takkan ... Read More »

Bertudung Baik, Tak Bertudung Jahat?

Ada perempuan yang marah kepada orang-orang bertudung yang merosakkan imej bertudung. Khas ditujukan buat gadis-gadis yang bertudung tapi cuma berlagak baik dan suci, sedangkan yang sedang marah tu tak bertudung. Tak dinafikan, memang ada orang yang bertudung tapi masih buat benda yang terlarang di sisi agama. Bila keluar dengan si dia ada yang berpegangan tangan, berpelukan. Tudung yang sepatutnya menjadi ... Read More »

Poligami Tidak Akan Terpisah Dari Sifat Cemburu

Praktik poligami tidak akan dapat terpisah dari sifat cemburu | Praktik poligami tidak akan dapat terpisah dari sifat cemburu di antara isteri-isteri. Sekalipun suami cuba berlaku adil dari semua segi, tetap saja ada liku-liku yang ditemui oleh isteri-isteri untuk melahirkan rasa cemburu. Untuk menenangkan hati para suami yang berpoligami atau merancang untuk berpoligami, berikut dikemukakan secara ringkas beberapa riwayat sahih ... Read More »

Scroll To Top
shared on wplocker.com