Artikel Pilihan
You are here: Home / KELUARGA

Category Archives: KELUARGA

Feed Subscription

Nak Mentua Sayang Lebih, Menantu Dulu Kena Buat Macam Ini

kalau dah bersatu, kita bukan sahaja berkahwin dengan pasangan tetapi sebenarnya membuatkan kita terikat dengan hubungan antara menantu dengan mentua. Hubungan ini membuatkan kita ada keluarga yang lebih besar. Masa ini kita kena belajarlah macam mana nak jaga hati mentua dan ipar duai untuk cipta rasa senang apabila berkumpul. Kalau hubungan dengan mentua agak regang, tak mustahil sedikit sebanyak membuatkan ... Read More »

Amalkan Tips “Beli Jiwa” Mertua Cerewet, Kuat Cemburu, dan “Perfectionist” Ini, Anda Pasti Jadi Menantu Kesayangan Nanti!

Bersyukurlah pada yang memiliki mentua baik lagi penyayang, mudah berbicara dan tak kekok untuk bermesra. Nak balik selalu ke rumah mentua pun senang hati.Tapi bagaimana pula kalau dapat ibu mentua sebaliknya. Kalau nak tahu ini antara tiga kerenah mentua yang paling ditakuti menantu terutama sekali menantu perempuan. 1. Mentua cerewet Berdepan mentua cerewet memang buat menantu pening kepala. Ada saja ... Read More »

Menantu Patut Utamakan Pasangan Atau Keluarga?

Perkahwinan bukan segala-galanya dalam hidup kita, walaupun ia adalah asas sebuah kehidupan bermasyarakat. Perkahwinan adalah sebahagian dari perjalanan hidup kita, tapi ia bukan sebab kenapa kita hidup. Cintai pasangan anda seadanya, tapi jangan buat dia jadi segala-galanya dalam hidup anda. Jadi sebagai orang Islam, kita sepatutnya hidup kerana Allah dan sentiasa ingat padaNya. Sekuat mana pun cinta anda pada si ... Read More »

Buat 6 Perkara Ini Untuk Jadi Menantu Paling ‘Ngam’ Dengan Mertua

Ramai isteri yang berkecil hati dengan suami dalam bab keluarga mertua. Suami pun selalu rasa serba salah dan tersepit di antara keduanya. Tapi apa pun yang terjadi, anda perlu ingat bahawa ibu mertua anda adalah orang yang disayangi oleh suami anda. Dan cara terbaik untuk menyelesaikan semua konflik yang mungkin ada adalah dengan menerima keluarganya dengan penuh kasih sayang. Berikut ... Read More »

Mahalkan Harga Diri

Pesan pada diri, hati-hati bila berkawan. Pesan pada diri, hati-hati dalam menjaga diri. Kita sayang diri sendiri kan? Nak masuk Syurga. Jadi kena hati-hati. Hati-hati dalam berkawan. Hati-hati dalam bergaul. Kadang-kadang syaitan akan berbisik, dan kita akan kata, “Alah takpe, aku anggap dia ni sebagai kakak je, bukannya ada apa-apa pun. Keluar sama-sama pun buat kerja je”. Tapi syaitan takkan ... Read More »

Bertudung Baik, Tak Bertudung Jahat?

Ada perempuan yang marah kepada orang-orang bertudung yang merosakkan imej bertudung. Khas ditujukan buat gadis-gadis yang bertudung tapi cuma berlagak baik dan suci, sedangkan yang sedang marah tu tak bertudung. Tak dinafikan, memang ada orang yang bertudung tapi masih buat benda yang terlarang di sisi agama. Bila keluar dengan si dia ada yang berpegangan tangan, berpelukan. Tudung yang sepatutnya menjadi ... Read More »

Poligami Tidak Akan Terpisah Dari Sifat Cemburu

Praktik poligami tidak akan dapat terpisah dari sifat cemburu | Praktik poligami tidak akan dapat terpisah dari sifat cemburu di antara isteri-isteri. Sekalipun suami cuba berlaku adil dari semua segi, tetap saja ada liku-liku yang ditemui oleh isteri-isteri untuk melahirkan rasa cemburu. Untuk menenangkan hati para suami yang berpoligami atau merancang untuk berpoligami, berikut dikemukakan secara ringkas beberapa riwayat sahih ... Read More »

Banyak Anak, Banyak Rezeki?

Semua orang diciptakan berpasangan-pasangan. Itulah fitrah yang Allah dah tentukan. Disebabkan fitrah ini, kita semua berusaha menuju ke arah perkahwinan yang diredhai Allah. Dan sudah tentu, perkahwinan itu diharapkan dapat mengembangkan zuriat kerana itulah salah satu matlamat yang sebenar. Firman Allah SWT yang bermaksud; “Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu ... Read More »

Kunci Rumahtangga Bahagia

Hayati pesan imam Al-Ghazali yang menyatakan, sebuah rumahtangga hendaklah dibina atas tiga struktur asas: Al-Sakinah (Ketenangan) Asas pertama ini bermaksud hendaklah suami isteri berpuas hati dengan pasangannya. Mereka seharusnya tidak berminat dengan yang lain. Al-Mawaddah (Kemesraan) Kemesraan pula membawa pengertian suka dan suka secara bersama Al-Tarahum (Timbang Rasa) Timbang rasa pula lebih banyak merujuk kepada akhlak yang mulia serta tahu ... Read More »

Patutkah Wanita Mencari Jodoh?

Wanita yang lambat berumah tangga sering dipandang negatif. Kemudian hati yang gundah itu pula terikat dengan peribahasa lama, ‘masakan perigi mencari timba’. Kadangkala sebagai wanita, ada perkara yang perlu kita abaikan untuk membawa perubahan. Perigi boleh mencari timba. Asalkan timba yang dicari itu sesuai semua hukum syaraknya. Perlu Usaha dan Doa Kalau dilihat dari sudut sejarah atau Sirah Rasulullah s.a.w, ... Read More »

Scroll To Top
shared on wplocker.com