Artikel Pilihan
You are here: Home / PERSEDIAAN PERKAHWINAN

Category Archives: PERSEDIAAN PERKAHWINAN

Feed Subscription

Kahwin Bajet RM3000 Je, Boleh Ke?

Sejak 2004 saya seorang jurugambar perkahwinan. Saya bersara dari fotografi perkahwinan kira-kira 3 tahun yang sudah kerana menguruskan pelbagai perniagaan-perniagaan yang ada. Namun, sepanjang tempoh itu, saya pernah berada dalam majlis perkahwinan dengan bajet tak sampai RM3000 dan juga majlis perkahwinan bernilai RM60 Juta (Saya tak boleh nyatakan siapa tapi yang penting bukan perkahwinan yang banyak bunga-bunga tu). Saya suka ... Read More »

Kahwin Bukan Sekadar Suka-suka; Ini Tujuan Sebenar Perkahwinan Yang Anda Perlu Tahu

Kita kini hidup dalam masyarakat yang kadang-kadang boleh buat kita tertanya-tanya tentang tujuan perkahwinan yang sebenarnya. Kita nampak ramai pasangan yang memilih untuk tak berkahwin dan hidup dengan cara yang tersendiri. Kita lupa apa tujuan sebenar perkahwinan dan kenapa ianya masih relevan pada hari ini. Menyambung zuriat Menyambung zuriat adalah salah satu fitrah dan tujuan penting untuk perkahwinan dalam Islam. ... Read More »

3 Perkara Tentang Si Dia Yang Anda Perlu Perhatikan Dalam Tempoh Bertunang

Mencari seseorang untuk menjadi teman sepanjang hayat adalah salah satu keputusan paling penting yang anda akan buat dalam hidup. Pasti anda pernah dengar kisah pasangan yang kahwin tak sampai setahun, tapi tak berkekalan, kan? Ada macam-macam sebab perkara yang tak diingini ini boleh terjadi. Kadang-kadang, sebelum kahwin lagi, hati dan minda dah kata benda yang berlainan, tapi mungkin masa itu ... Read More »

Memilih Imam Untuk Sepanjang Hidupmu

Ramai orang selalu bagi nasihat tentang cirri-ciri perempuan yang baik untuk dijadikan isteri, tetapi bagaimana pula dengan suami? Sedangkan pemilihan suami atau isteri sama-sama penting, kena kedua-duanya akan memberi impak kepada hubungan dan keluarga yang bakal dibina. Di sini kami jelaskan garis panduan yang diletakkan dalam Islam dalam memilih calon suami; 1. Iman dan akhlak Dari pandangan Islam, ada dua ... Read More »

Perkara Perlu Tahu Tentang Pasangan Sebelum Berkahwin

Ada pasangan yang berkahwin setelah bercinta bertahun-tahun. Ada pasangan yang kahwin dengan kawan yang dah lama ada depan mata, tapi tak pernah sangka dia jodoh kita. Ada orang pula, kahwin dengan orang yang dia baru jumpa tiga minggu. Siapa sangka. Bak kata orang, kalau dah jodoh, tiada siapa boleh menolaknya. Memang kita salah satu tujuan berkahwin dalam Islam adalah untuk ... Read More »

Kalau Benar Cinta Itu Ikhlas

Orang yang serius bercinta, akan serius juga dalam hal kahwin. Dan bukti si dia serius itu bukan terletak pada ayat-ayat cinta yang manis, rajin beri hadiah, bersikap romantis dan sebagainya. Serius nak berkahwin bermaksud serius nak berkahwin. 1. Dia ada rancangan tentang bila nak bernikah dan dia akan kongsikan rancangannya itu. 2. Dia berusaha untuk buat persediaan. Dia kenalkan pasangan ... Read More »

8 Langkah Atasi Debar Sebelum Nikah

Setelah pelbagai persiapan dibuat, kini hari bahagia pun tiba. Tapi aduhhh, kenapa hati ini tak henti rasa berdebar pula? Bukan takut, Cuma gemuruh bila nanti ramai mata yang asyik memerhati. Jadi macam mana nak hadapi? Berikut kami sediakan beberapa tips untuk anda sedia hadapi saat penuh debaran ini nanti! 1. Jaga kesihatan Sebelum lafaz akad nikah, pastikan anda dan pasangan ... Read More »

Nak Pilih Pasangan Hidup Bukan Perkara Main-main

Siapa pasangan hidup anda akan memberi impak yang besar kepada hidup anda. Memang tak ada orang yang sempurna, tapi ada orang yang lebih baik dari yang lain. Dan lebih baik sendiri daripada kahwin dengan seseorang yang hanya akan menyusahkan hidup anda. Hidup sendiri pun satu rahmat kerana perkahwin dengan orang yang salah boleh jadi satu mimpi ngeri. Berikut adalah beberapa ... Read More »

4 Sebab Kenapa Anda Kena Ambil Tahu Tentang Masa Silam Si Dia

Setiap orang ada masa silamnya sendiri. Ada yang baik dan ada yang buruk. Yang pasti, setiap kenangan dan memori masa lalu tak dapat dihilangkan begitu saja. Semua yang pernah terjadi akan sentiasa menjadi sebahagian dari hidup kita. Bila menjalinkankan hubungan, pastinya anda nak kenal pasangan anda, kan? Apatah lagi kalau anda dah merancang untuk bernikah, jadi anda perlu ambil tahu ... Read More »

Tips Terbaik Untuk Hadapi Perkahwinan Yang Diatur Keluarga

Sesiapa yang sedang mempertimbangkan perkahwinan – terutama perkahwinan yang diatur keluarga – patut baca tulisan wanita ini yang semakin “viral” di Facebook. Sejak ditulis pada 10 Disember 2016, “posting” tersebut telah mendapat 10,000 reaksi, lebih dari 2000 “shares” dan 1000 “comments” di samping paparan di Buzzfeed dan BBC. Dalam tulisan beliau, Nazreen Fazal, seorang graduan London School of Economics (LSE), ... Read More »

Scroll To Top
shared on wplocker.com