Artikel Pilihan
You are here: Home / KEWANGAN

Category Archives: KEWANGAN

Feed Subscription

DUIT VS KEBAHAGIAAN

Antara perkara penting dalam rumahtangga ialah faktor kewangan. Ekonomi kurang stabil boleh membawa kepada keruntuhan perkahwinan. Wang bukan segalanya tetapi segalanya memerlukan wang. Tanpa wang, banyak perkara tidak boleh dilakukan. Rumahtangga bukan sekadar cinta sahaja namun tetap termasuk juga pentingnya mengukuhkan ekonomi. BIJAK BERBELANJA Untuk mengawal kewangan rumah tangga, kita perlu tahu membezakan antara kehendak dan keperluan. Dahulukan perbelanjaan mengenai ... Read More »

TAK MAHU POKET KERING LEPAS KAHWIN, IKUT PANDUAN INI

Trend buat majlis kahwin besar-besaran boleh dilihat dengan jelas di mana-mana sahaja. Walaupun ada yang mengaitkannya dengan soal pembaziran, namun segala-galanya bergantung kepada kemampuan pengantin. Jika mampu, boleh buat besar-besaran. Jika tidak mampu, buatlah seadanya. Perkara paling penting ialah menyempurnakan Rukun Nikah. Selebihnya hanya adat sahaja. Jika ditinggalkan pun tidak berdosa. 1) Masak Sendiri Kaedah rewang yang diamalkan oleh masyarakat ... Read More »

Simpan duit, main kutu sebab nak kawin

PASANGAN yang nak berumah tangga mesti tepuk dahi kan, ye lah dengan situasi sekarang yang semuanya melambung naik ibarat ikan yang dilambung-lambung ombak di tengah samudera. Semua naik dan terlampau payah nak turun. Nak kahwin biasa-biasa pun kena ada RM50k baru boleh tarik nafas lega, kalau tak mesti ada yang pengsan sebab kena tanggung utang keliling pingang. Usah takut dan ... Read More »

Kahwin Bajet RM3000 Je, Boleh Ke?

Sejak 2004 saya seorang jurugambar perkahwinan. Saya bersara dari fotografi perkahwinan kira-kira 3 tahun yang sudah kerana menguruskan pelbagai perniagaan-perniagaan yang ada. Namun, sepanjang tempoh itu, saya pernah berada dalam majlis perkahwinan dengan bajet tak sampai RM3000 dan juga majlis perkahwinan bernilai RM60 Juta (Saya tak boleh nyatakan siapa tapi yang penting bukan perkahwinan yang banyak bunga-bunga tu). Saya suka ... Read More »

Sebelum “Aku Terima Nikahnya”, Bincang Dulu Tentang Kedudukan Kewangan

Kebanyakan pasangan akan rasa tak selesa nak bercakap tentang kewangan sebelum beri komitmen untuk hubungan jangka panjang, lebih-lebih lagi perkahwinan. Mungkin risau akan bertengkar di saat-saat bahagia buatkan ramai yang pilih untuk elak berbincang tentang duit secara serius. Memang duit boleh jadi isu sensitif tapi ianya perlu kerana kalau anda boleh jujur tentang tentang wang di peringkat awal hubungan anda, ... Read More »

Amalkan 7 Langkah Mudah Ini Untuk Cepat Kumpul Wang Beli Rumah Selepas Kahwin

Ramai pasangan yang baru berkahwin akan tinggal di rumah ibu bapa atau sewa rumah sederhana selepas baru berkahwin. Adat, selepas kahwin jarang orang yang terus senang. Tapi kesusahan inilah yang akan mengeratkan hubungan suami isteri di masa depan. Sementara itu anda dan pasangan dah boleh mula fikirkan cara untuk beli rumah sendiri supaya tak timbul apa-apa konflik dengan keluarga dan ... Read More »

Tips Persiapan Majlis Perkahwinan Ikut Bajet

Setelah lama menanti, akhirnya dah tiba masa untuk anda rancang majlis sendiri. Tak sabar rasanya nak berkumpul dengan saudara-mara, kawan-kawan… Pasti meriah! Pasti kenduri ini nanti memerlukan belanja yang lebih besar dari majlis biasa. Dalam hal ini ada mesti bijak berbelanja. Nah kami sediakan beberapa tips untuk anda rancang majlis perkahwinan ikut bajet tersendiri. Semoga bermanfaat! 1. Kenalpasti kemampuan Ukur ... Read More »

Guna 4 Langkah Ini Untuk Rancang Bulan Madu Dengan Bajet Terhad

Selepas majlis akad nikah dan kenduri pun selesai, kini dah tiba masanya untuk anda berdua lepaskan segala penat lelah merancang majlis perkahwinan dan pergi bercuti ke destinasi bulan madu impian anda! Tapi sebagai pasangan yang baru berkahwin, selalunya bajet pun kurang. Jadi apa solusinya? Nah kami senaraikan cara bagaimana anda masih boleh menikmati bulan madu impian anda dengan bajet yang ... Read More »

Sebaik-baik Mas Kahwin Adalah Yang Mudah

Satu soalan yang sering timbul dikalangan pasangan yang mahu berkahwin – apa hukum mas kahwin dalam perkahwinan? Apakah “hadiah” yang sebenarnya perlu diberikan dari seorang lelaki kepada perempuan? Sabda Nabi Muhamad SAW; “Carilah, meskipun hanya berupa cincin besi”. (HR Bukhari) Perkahwinan bukan urusan jual beli. Bila ada beberapa orang lelaki yang minat pada seorang perempuan, perempuan itu tak ada dikahwinkan ... Read More »

Anjurkan Majlis Kahwin Dengan Bajet RM5000 Je!

Majlis perkahwin sepatutnya dilakukan untuk tunjukkan rasa syukur dengan rezeki pernikahan ini. Ia juga bertujuan untuk kongsi kegembiraan pasangan pengantin dan menutup pintu-pintu fitnah yang mungkin datang jika pernikahan itu tak diwar-warkan. Hari ini, ramai anak muda yang nak berkahwin dan mereka sudah mampu dari segi fizikal, kematangan, dan kewangan. Cuma kemampuan kewangan mereka tidaklah sampai bermewah-mewah. Cukuplah untuk sekadar ... Read More »

Scroll To Top
shared on wplocker.com